Abstract: This study explores L2 learners' perceptions of different dimensions of current commercial video games as a medium to foster English learning. Moreover, it looks into L2 learners' attitudes toward the integration of gaming into the English curriculum. To that end, a quantitative approach to data collection and analysis was employed. Responses were elicited using an online questionnaire that consisted of 29 items from 101 Arabic speaking students enrolled in an English and Translation bachelor program at a Saudi public university. The findings of the descriptive statistics (means and standard deviations) indicate that the participants positively perceive English learning through the medium of video games. According to students' views, several factors and elements conducive to English learning are recognized in commercial video games. These include knowledge of some aspects of English that are not taught in educational settings, predisposition to use English, more opportunities for practicing English, long-term retention of encountered-then-learned language points, independent learning, as well as a motivation to learn and deal with English, a comfortable environment for using English, and familiarity with vernacular Englishes. Meanwhile, the findings reveal that learners have positive attitudes toward the integration of gaming into the English curriculum, and they sanction the place of gaming in formal education, provided that current commercial video games need modifications to render optimal L2 learning outcomes.
Keywords: gaming, L2 learners, L2 learning, digital game-based language learning, EFL learners' perception
Resumen: Este estudio explora las percepciones de los estudiantes de L2 sobre las diferentes dimensiones de los videojuegos comerciales como medio para fomentar el aprendizaje del inglés. Además, analiza las actitudes de los estudiantes de L2 hacia la integración de los juegos en el plan de estudios de inglés. Con ese fin, se utilizó un enfoque cuantitativo para la recopilación y el análisis de datos. Las respuestas se obtuvieron mediante un cuestionario en línea que comprendía 29 elementos aplicado a 101 estudiantes de habla árabe matriculados en un programa de Licenciatura en Inglés y Traducción en una universidad pública saudí. Los resultados de las estadísticas descriptivas (medias y desviaciones estándar) indican que los participantes perciben positivamente el aprendizaje del inglés a través de los videojuegos. Según las opiniones de los estudiantes, en los videojuegos comerciales se reconocen varios elementos que favorecen el aprendizaje del inglés, incluido el conocimiento de algunos aspectos del inglés que no se enseñan en entornos educativos. Estos incluyen una predisposición a usar el inglés, más oportunidades para practicar inglés, retención a largo plazo del idioma encontrado y luego aprendido, aprendizaje independiente, así como una motivación para aprender y lidiar con el inglés, un ambiente cómodo para usar el inglés y familiaridad con el vernáculo. Además, los hallazgos revelan que los estudiantes tienen actitudes positivas hacia la integración de los juegos en el plan de estudios de inglés, y aprueban el lugar de los juegos en la educación formal, si los videojuegos comerciales son modificados para obtener resultados de aprendizaje óptimos en L2
Palabras Clave: juegos, estudiantes de L2, aprendizaje de L2, aprendizaje de idiomas basado en juegos digitales, percepciones de los estudiantes de inglés como lengua extranjera